Waarom techniek belangrijk is voor zoekresultaten
Het is vechten om online aandacht voor je dienst, product en bedrijf te krijgen. Je moet concurreren met andere bedrijven en een grote verscheidenheid aan platformen (social media, videokanalen als YouTube, e-mail en websites). En als de aandacht op je is gevestigd, is het vaak maar kort.
Eén van de meest duurzame bronnen van verkeer zijn de resultaten van zoekmachines. We schrijven meervoud, maar in de praktijk komt het neer op Google: met zo’n 94% de onaantastbare marktleider.
Meer aandacht
Iemand die zoekt op een zoekterm die slaat op wat jij kunt of aanbiedt, is hier bewust mee bezig. En sneller geneigd om je meer aandacht te geven, door te klikken naar je website, of je te onthouden.
Maar om bezoekers via Google naar je site te trekken, heb je een toppositie nodig. En dat is lastig genoeg. De plekjes zijn beperkt, en Google doet met allerlei toevoegingen z’n best om bezoekers steeds meer binnen het eigen ecosysteem te houden.
En ook al mik je op je eigen dorp of stad, dan kunnen landelijk opererende spelers op de loer liggen.
Een goede positie in de zoekresultaten krijgen én houden is een kwestie van je toegevoegde waarde laten zien, hard werken, investeren en geduld. Dit is geen garantie, maar slaag je er in om vindbaar te zijn bij voor jou relevante zoekopdrachten, dan zorgt dit voor een gestage stroom bezoekers die daadwerkelijk zijn geïnteresseerd in wat je aanbiedt. Een stroom die aanhoudt, ook als je even niet investeert in het aantrekken van verkeer naar je site.
De 3 pijlers van vindbaar zijn
Maar hoe zorg je er voor dat je vindbaar bent als mensen zoeken naar jouw dienst of product, en wellicht alles wat daar bij hoort?
Bij vindbaar zijn in de zoekresultaten zijn grofweg 3 zaken van belang:
- content: waarover gaat je site en hoe waardevol is dit voor je (potentiële) bezoekers
- autoriteit: ziet Google je als een autoriteit op het onderwerp waarop wordt gezocht?
- techniek: zit de techniek van je site zo in elkaar dat er (volgens Google) een optimale gebruikerservaring wordt geleverd?
Van deze punten is techniek vanzelfsprekend het kolfje naar onze hand, en hierover praten we je graag bij in dit blog. De technische kant van vindbaarheid dus!
Google wil altijd relevante zoekresultaten bieden. Eén van de aspecten waarop jouw relevantie wordt beoordeeld is de gebruikerservaring. De bezoekers van je website zijn ongeduldig: willen snel datgene vinden waar ze voor komen. Vinden ze dat niet, niet gemakkelijk of snel genoeg of werkt iets niet, dan is een bezoeker weg, op naar de volgende die doet wat jij ook doet. Een gemiste kans dus: op dat moment, maar ook langer. Een bezoeker zal niet snel terugkomen op een site waarmee diegene een slechte ervaring heeft gehad. En dat is weer relevante informatie voor Google.
Zo kijkt Google
Hoe een bezoeker je website ervaart, drukt Google uit in 3 aspecten. Weer een lijstje dus:
- laadtijd: hoe snel is je site en onderdelen van je site geladen. Hierbij wordt gekeken naar het grootste element van een pagina dat gelijk bij een bezoeker in beeld is. Vaak is dit een afbeelding.
- visuele stabiliteit: iedereen kent wel situaties waarbij je mis klikt omdat er nog iets verschuift. Nou, dat dus!
- interactiviteit: hoe lang duurt het voordat er iets gebeurt nadat een bezoeker op een interactief element (bijvoorbeeld een knop) heeft geklikt?
Oké, maar hoe zit het dan bij mij?
Om te kijken hoe Google jouw site technisch beoordeelt, kun je zelf een aantal dingen doen:
Gebruik je Google Search Console om je prestaties in zoekmachines bij te houden? Kijk dan bij de optie ‘site vitaliteit’. Hierin geeft Google weer hoe pagina’s worden beoordeeld: ‘goed’, ‘verbetering nodig’ of ‘slecht’.
Test een pagina via Pagespeed Insights: https://pagespeed.web.dev/?hl=nl. Er wordt dan aangegeven met een score van 0 tot 100 hoe de betreffende pagina er aan toe is, voor zowel mobiel als desktop.
Ojee, een slechte score. Wat nu?
Geen paniek! Besef: het is één van de vele factoren die Google laat meewegen in het bepalen van posities.
Probeer vast te stellen of het invloed heeft op de bezoekersaantallen die via zoekmachines naar je site komen. Hoe lang speelt een probleem al (te verifiëren via Search Console), en zie je sinds toen iets in bezoekersaantallen gebeuren? Wellicht heeft het hiermee te maken.
Denk je dat de techniek van je site je vindbaarheid negatief beïnvloedt? Is zoekmachineoptimalisatie voor jou een serieuze zaak en onderdeel van je marketingstrategie? Dan aan de slag met de techniek!
Vooral het Pagespeed Insights rapport biedt goede aanknopingspunten per onderdeel. LCP gaat over de laadtijd, CLS over visuele stabiliteit en FCP over interactiviteit. Per onderdeel wordt ook aangegeven hoe het technisch op te lossen is. De ene keer concreet met een oplossing voor jouw CMS, de andere keer globaler.
Wat kan ik zelf doen?
Wat je zelf kunt doen is afhankelijk van je technische kennis, de kennis van het CMS dat je gebruikt en welke toegangsrechten je voor je site hebt.
Een regelmatig voorkomend probleem is dat afbeeldingen worden geladen met lazy loading. Op zich een uitstekende techniek waarbij iets pas wordt geladen als het zichtbaar in de browser wordt. Dit versnelt de hele site. Maar als dit ook wordt toegepast op elementen die bij een bezoeker gelijk zichtbaar zijn, werkt het juist averechts in de gebruikerservaring. Zit zoiets een betere beoordeling in de weg en kun je het zelf in je CMS aanpassen? Dan doen!
Ook werken veel sites met te zware afbeeldingen, wat onnodig veel dataoverdracht en laadtijd vraagt. Het is dus altijd goed om met afbeeldingen te werken die niet groter (vaak breder) zijn dan je site of het element waarin de afbeelding wordt getoond. Het liefst gecomprimeerd, zodat het bestand nog kleiner is.
Zit je doelgroep in verschillende landen? Overweeg dan een Content Delivery Network (CDN), zoals Cloudflare. Dit is een razendsnel netwerk van wereldwijde servers, waar je de ‘statische’ content van je site, zoals afbeeldingen en javascript, kunt hosten.
Maar de waarheid is dat om het het meeste en het beste uit de verbeteringen van Google te halen, je de kennis van je webbouwer nodig hebt.
Wat kan Invato doen?
Vanzelfsprekend denken we altijd graag met je mee! Over hoe je site is ingedeeld, wat de gevolgen hiervoor zijn voor de gebruikerservaring, welke techniek wordt gebruikt, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Wat we kunnen doen, is vaak een afweging van de technische staat van je website, de mogelijke investering en een inschatting van wat optimalisaties zouden kunnen opleveren.
Het technisch optimaliseren van je site kan een erg tijdrovende -en daarmee kostbare- klus zijn. Draait je website al even mee en is zoekmachineoptimalisatie voor jou van groot belang?
Overweeg dan de overstap naar een nieuwe site, waarmee bij de bouw al rekening wordt gehouden met je wensen op technisch SEO-vlak.
Wij zijn erg enthousiast over October CMS. Dit relatief nieuwe CMS is een robuuste en toekomstbestendige oplossing voor je website. We gebruiken voor elke nieuwe site die we maken dan ook niet voor niets October CMS.
Ook voor de technische kant van zoekmachineoptimalisatie is October CMS een prima keuze. Waar een CMS als WordPress veel plugins nodig heeft om tot een volwaardige website te komen, is October CMS van zichzelf al compleet. Hierdoor heb je meer grip op wat er qua scripts en code aan je site wordt toegevoegd, wat vaak blokkerend werkt. Ook werkt caching van je site out-of-the-box al goed, wat de snelheid én de gebruikerservaring van je site ten goede komt.
Conclusie
Wil je meer verkeer uit de zoekresultaten? Naast wat er op je site staat, is de techniek van je website van groot belang: Google beoordeelt zo hoe gebruiksvriendelijk je site wordt ervaren.
Via de PageSpeed Insights-tool kun je zelf een indicatie krijgen hoe je er voor staat. Zie je hier geen goede scores? Dan kan dit blokkerend werken voor ontwikkeling van je posities in zoekresultaten.
Een aantal zaken kun je zelf aanpakken, voor diepgaandere optimalisaties heb je vaak je webbouwer nodig. Invato denkt graag met je mee!