Is jouw website wel snel genoeg?
In ons vorige blog hebben we stilgestaan bij de techniek van je website en duidelijk gemaakt waarom dit zo belangrijk is om goed gevonden te worden.
Eén van de onderdelen die daar bijhoort is de snelheid van je site.
De snelheid van je site heeft alles te maken met de gebruikerservaring op je site. En wat gebeurt er als die gebruikerservaring door de laadtijd onder de maat is?
5 redenen waarom snelheid zo belangrijk is
1. Die eerste indruk
Het is een dooddoener, maar oh zo waar: je krijgt maar één kans voor een eerste indruk. En dat gaat ook op voor je website. Naast het design (professionaliteit, overzicht) speelt ook snelheid hierin erg mee.
Ga maar na voor jezelf: waarmee associeer je een website die razendsnel laadt? Vaak zal dit een gevoel geven dat je met een serieuze partij te maken hebt die het goed voor elkaar heeft en investeert in online aanwezigheid. Vertrouwen dus!
Een langzame site creëert dus het tegenovergestelde gevoel. Komt dit wel goed, word ik wel serieus genomen?
Ook al ben je redelijk uniek in wat je doet, het is toch iets waar je tegenop moet boksen in je verdere klantcontact. Als het al zover komt…
2. We zijn ongeduldig!
Geduld is tegenwoordig niet meer de sterkste kant van mensen. Gemiddeld 40% van de bezoekers op een website haakt af als het langer dan 3 seconden duurt voordat een site is geladen of voordat ze hebben gevonden wat ze zoeken. Zonde, want je hebt wel je moeite gedaan om deze mensen te bereiken! Met een mooie website, advertenties, zoekmachine optimalisatie, het bouwen aan je merk, noem maar op…
3. Meer conversies
Een goede snelheid zorgt er voor dat bezoekers meer doen op je site. Meer pagina’s bekijken, meer producten bekijken, sneller op de bestelknop drukken of contact met je opnemen.
Kortom: hoe trager je site laadt, hoe minder interactie op je site en dus hoe minder acties op je site die je iets opleveren. Resultaat: minder omzet!
Een extreem voorbeeld, maar wel heel duidelijk: uit tests bij Amazon blijkt dat elke seconde die hun website langer nodig heeft om te laden, het bedrijf op jaarbasis 1,6 miljard dollar aan omzet misloopt.
4. Gebruikerservaring en posities
In ons vorige blog hebben we gezien dat Google de gebruikerservaring flink laat meewegen bij het bepalen van posities in de zoekresultaten. Eén van de factoren die meespeelt bij het bepalen van die gebruikerservaring is -uiteraard- snelheid!
Een goede positie in de zoekresultaten kan een duurzame en relatief goedkope bron zijn van waardevol verkeer naar je website. Jammer als je door een trage website hierbij achter het net vist!
5. Lange termijn
Bovenstaande argumenten spelen vooral voor en tijdens het bezoek aan een website. Maar het langetermijneffect is minstens zo belangrijk. Hoe groot is de kans dat iemand jouw website uitkiest als er al een negatieve gebruikerservaring is geweest?
Juist!
Hoe zit het bij mij?
Hoe weet je of je eigen site voldoende snel is om je bezoekers tevreden te houden?
Je kunt natuurlijk zelf door je site klikken en kijken hoe je het zelf ervaart. Maar heel objectief is dit niet: je kijkt met een andere blik naar je site dan je bezoekers. Hiermee kun je juist erg kritisch zijn, of misschien niet kritisch genoeg.
Met een tool als Pingdom (https://tools.pingdom.com/) kun je de laadtijd op een objectieve manier meten. Zelfs vanuit verschillende plekken op de wereld, als dat voor jou relevant is. Vergeet dan ook niet om de juiste testlocatie in te stellen!
Wat een acceptabele laadsnelheid is, is afhankelijk van wie je het vraagt. Google stelt dat alles boven de 0,4 seconden een negatieve impact heeft. Maar de algemene consensus ligt op 2 seconden.
Doet jouw site er langer over? Aan de slag!
Pingdom geeft je aanknopingspunten om de performance van je site te verbeteren. Met een aantal zaken kun je zelf aan de slag.
Denk er bijvoorbeeld aan om je afbeeldingen te verkleinen en te comprimeren voordat je ze op je site gebruikt. Een zware afbeelding vraagt veel tijd om te downloaden en heeft veel impact op je performance.
Afhankelijk van je technische kennis en welke mogelijkheden je zelf binnen je site hebt, kun je werken aan het optimaliseren van het laden van een pagina. Bijvoorbeeld met lazy loading, waarbij sommige elementen op een pagina pas worden geladen als ze (bijna) in beeld komen. Of kijk naar het cachen van je website, waarbij als het ware een kopie van een pagina wordt gemaakt, die sneller laadt dan de afzonderlijke elementen.
Zit je doelgroep in verschillende landen? Overweeg dan een Content Delivery Network (CDN), zoals Cloudflare. Dit is een razendsnel netwerk van wereldwijde servers, waar je de ‘statische’ content van je site, zoals afbeeldingen en javascript, kunt hosten.
En dit kan Invato voor je doen
Vanzelfsprekend denken we altijd graag met je mee! Over hoe je site presteert, wat de gevolgen hiervoor zijn voor de gebruikerservaring, welke techniek wordt gebruikt, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Wat we kunnen doen, is vaak een afweging van de technische staat van je website, de mogelijke investering en een inschatting van wat optimalisaties zouden kunnen opleveren.
Het optimaliseren van je site kan een erg tijdrovende -en daarmee kostbare- klus zijn. Draait je website al even mee en is laadsnelheid voor jou van groot belang?
Overweeg dan de overstap naar een nieuwe site, waarmee bij de bouw al rekening wordt gehouden met je wensen op het gebied van snelheid en gebruikerservaring.
Wij zijn erg enthousiast over October CMS. Dit relatief nieuwe CMS is een robuuste en toekomstbestendige oplossing voor je website. We gebruiken voor elke nieuwe site die we maken dan ook niet voor niets October CMS.
Ook voor de technische kant van gebruikerservaring is October CMS een prima keuze. Waar een CMS als WordPress veel plugins nodig heeft om tot een volwaardige website te komen, is October CMS van zichzelf al compleet. Hierdoor heb je meer grip op wat er qua scripts en code aan je site wordt toegevoegd, wat vaak de performance ten goede komt. Ook werkt caching van je site out-of-the-box al goed, wat de snelheid én de gebruikerservaring van je site ten goede komt.
Conclusie
Is je online aanwezigheid voor jou belangrijk? Voor je bekendheid, of zorgt het rechtstreeks voor omzet?
Zorg er dan voor dat de snelheid van je site op orde is. Zo zorg je voor een goede eerste indruk en gebruikerservaring, voldoe je aan wat bezoekers tegenwoordig verwachten en werkt het bevorderend (of niet negatief) voor je omzet.